onsdag, oktober 13, 2010

Å sy på veskeplast


Å sy på veskeplast
Originally uploaded by ~BenteMalm~ Quilte-Design

Jeg bruker veskeplast i noen av mine mønster. Den kan være litt vanskelig å sy på, fordi den den glir dårlig mellom underlaget og symaskinfoten.
Dette problemet lar seg som regel løse, og plasten vil gi mange fine muligheter og anvendelser :-).

Her er noen forslag til løsninger:
Hvis foten glir dårlig: det finnes spesielle føtter til mange maskiner (teflon-fot el lignende). Eller prøv å sy med overtransportør.

Evt snu arbeidet slik at plasten vender ned, der det er mulig.
Det er også mulig å legge matpapir / silkepapir over / under plasten, sy gjennom alt, og rive papiret bort etterpå.


Hvis plasten glir dårlig på underlaget:
Gjør som jeg har gjordt her, bruk tape, og tape fast matpapir / bakepapir el lign til underlaget, slikt at det evt bare er en åpen stripe rundt stingplaten.
OBS OBS, se at du bruker en tape som er lett å få bort igjen, slik at du ikke får stygge tapemerker på sybrettet.

3 Comments:

Blogger ahli said...

Hei Bente
Jeg har også brukt en del veskeplast. Til å begynne med brukte jeg frysetape på hver side av sømmen, dette gikk greit. Jeg har senere invistert i en teflonfot, den var helt super. Overtransportøren kan sette merker i plasten. Jeg har også forsøkt å tape fast matpapir på maskinen, men det var vanskelig å få det til å sitte. Så på en blogg at det finnes et teflonark som kan tapes på maskinen. Gerd på Syskrinet skulle forsøke å ta inn slike. Det går sikkert an å bruke slik teflon som brukes til dropslaging også, da er det bare å klippe et hull til stingplaten. Det kan vel festes med dobbeltsidig tape. Dette er bare et lite tips.

12:22 p.m.  
Blogger Sølvis blog said...

Tusen takk for flotte tips bente. Og tynnere teflon enne den til dropsene - og sikkert billigere fins i bakeavdelingen på clas olsson , ca 40 kr pr ark.

1:40 p.m.  
Blogger Bente said...

Hei på dere
takk for forslag :-)
Jeg ville ikke brukt dobbelsidig tape, fordi jeg tror den vil sette merker på maskinen (den kan kansje fjernes m plasterfjerner, men tenk om den skader maskinen samtidig).
Vanlig matpapir og en vanlig blank tape av god kvalitet (som ikke lager merker), er det som fungerer best her. Matpapiret kan en brette rundt kantene på sybrettet og feste det slik. Teflonark er jo glattere enn matpapir, og derfor muligens vanskeligere å få til å sitte skikkelig. Det skal ligge i ro, ikke følge med plasten inn under symaskinfoten.
Tapen som jeg bruker, er "Scotch Magic"

1:53 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home